Zieleń w mieście

Projekt ożywienia rynku w Radomiu

Informacje ogólne:
Organizator: Malczewskiego w Radomiu pod patronatem Prezydenta Miasta Radomia Radosława Witkowskiego.
Temat: Rynek reanimacja. Moja wizja ożywienia radomskiego Rynku.
Powierzchnia: 9 520 m kw
Termin: 10.05.2015
Nagroda: I miejsce

Opis koncepcji

Moja wizja ożywienia radomskiego Rynku dotyczy nie tylko rozwiązań w sferze architektonicznej, ale również społecznej i gospodarczej. Program rozpisano na 4 etapy:
I. Gospodarka i architektura: minimalna poprawa przestrzeni (fontanny, ścieżki w zadrzewionej części, otwarcia widoku na Ratusz) oraz wprowadzenie różnych usług do budynków otaczających Rynek
II. Salon miasta: przykładowe zabiegi upiększające, które przywrócą Rynkowi rolę reprezentacyjną i przyciągną mieszkańców
III. Społeczeństwo i kultura: różne aktywności mieszkańców oraz miejskie imprezy w 4 porach roku
IV. Festiwal Żywiołów: idea cyklu imprez poświęconych różnym gałęziom radomskiej gospodarki Praca wzięła udział w wystawie towarzyszącej Secesyjnej Nocy Muzealnej 2015 w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu..

Ogród przy SP 12 we Wrocławiu

Informacje ogólne:
Lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 12 im. Marii Skłodowskiej-Curie we Wrocławiu
Użytkownicy: uczniowie, nauczyciele, pracownicy
Przeznaczenie: ogród sensoryczny, edukacyjny

Opis koncepcji

Koncepcja zagospodarowania terenu zakłada stworzenie ogrodu sensorycznego wraz z kolekcjami roślin o charakterze edukacyjnym oraz reprezentacyjnym. Teren został podzielony na dwie części: ogród sensoryczny i ogród edukacyjny. Istniejący układ ścieżek i nawierzchni został zachowany. Projekt przewiduje zagospodarowanie terenu zielenią, elementami małej architektury (tablice edukacyjne, budki dla ptaków) oraz wykonanie ścieżek z płyt chodnikowych i gnejsu.
W projekcie skupiono się głównie na bogatym doborze gatunkowym, tworząc kolekcje roślin. Podstawową funkcją nasadzeń w ogrodzie sensorycznym jest oddziaływanie na zmysły. Zaplanowane zostały wielobarwne rabaty z lawendą i szałwiami (węch, wzrok), ziołami (smak), trawami (słuch), roślinami o ciekawych liściach, takich jak: żylistek szorstki czy czyściec wełnisty (dotyk) oraz fragment z buddlejami przyciągającymi motyle (węch). Przy budynku szkoły zlokalizowano kolekcję wiśni wraz z kolorowymi azaliami, co pobudza zmysł wzroku oraz podnosi wartości reprezentacyjne otoczenia. Wszystkie kolekcje roślin w tej części (magnolie, wiśnie, rabata z ziołami i bylinami) mają charakter edukacyjny a dodatkowo stanowią wizytówkę otoczenia. Układ nasadzeń jest swobodny i falisty. Rośliny sadzone są w dużych grupach co pozwoli stworzyć ciekawy efekt kontrastujących ze sobą form roślin i kolorowych powierzchni.
Roślinność w ogrodzie edukacyjnym ma za zadanie pokazać przykładowe gatunki rosnące na stanowiskach leśnych. Tutaj również znajdują się kolekcje roślin: pierwsza to gatunki iglaste, a druga – jarzęby o różnokolorowych owocach. Uzupełnieniem są niskie rośliny okrywowe runa leśnego m.in. paprocie, bluszcz pospolity oraz krzewy jagodowe, których owoce mogą stanowić pokarm dla ptaków. Układ nasadzeń jest prosty, dostosowany do kształtu budynku i istniejącego chodnika. Falistą linią poprowadzono rząd paproci nawiązując przy tym do układu roślin z ogrodu sensorycznego.

Ogród sensoryczny przy budynkach SUM w Katowicach

Informacje ogólne:
Lokalizacja: Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, woj. śląskie
Stan obecny: Teren nierówny, trawniki częściowo zniszczone, istniejąca zieleń to duże drzewa (modrzewie, klony), nawierzchnie z płyt chodnikowych zniszczone.
Użytkownicy: Studenci i pracownicy Uniwersytetu, mieszkańcy, osoby z dysfunkcjami

Opis koncepcji

Na opracowywanym terenie rośliny dobrano w sposób szczególny. Proponowane gatunki zostały dopasowane w taki sposób, aby oddziaływały na zmysły. Obsza został podzielony na strefy odpowiadające poszczególnym zmysłom:
– strefa reprezentacyjna – wzrok (rośliny: Acer negundo ‚Flamingo’, Tamarix tetrandra, Berberis thunbergii ‚Aurea’)
– strefa doświadczeń – dotyk (rośliny: Stachys byzantina, Deutzia scabra), węch (rośliny: Syringa meyeri ‚Palibin’, Philadelphus, Thymus xcitriodorus)
– strefa wypoczynkowa – słuch (rośliny: Miscanthus sinensis ‚Silberfeder’, Betula pendula)
Życzeniem inwestora było zlokalizowanie na terenie kilku urządzeń do ćwiczeń na powietrzu. Ścieżka w kształcie litery ,,S” przebiegająca przez cały teren nawiązuje do loga uczelni. Zaproponowano również fragment ścieżki sensorycznej z różnych nawierzchni m.in. żwiru, piasku, kory czy mchu. W poszczególnych strefach znajdują się m.in. mini siłownia na powietrzu, bramki sensoryczne, miejsca ze stolikami i siedziskami czy podwyższone rabaty z roślinami oddziałującymi na dotyk i ziołami. Dobór odpowiednich lamp zapewni atrakcyjność terenu także o zmierzchu.

Napisz do nas
1
Close chat
Witaj! Dziękujemy za wizytę u nas. Kliknij przycisk start i napisz do nas.

Start